Zoekmachine optimalisatie…Technisch foefje of toch Marketing instrument!?

Regelmatig spreek ik met mensen die denken dat Zoekmachine optimalisatie alleen het technisch en tekstueel optimaliseren van een website is zodat de site hoger komt in Google. Ik zeg dan dikwijls: Klopt, je hebt (voor een klein gedeelte weliswaar :-)) gelijk!

Het Technische en Tekstuele aspect van een website, of anders gezegd de “Onsite optimalisatie” van de website zodat deze beter vindbaar is, is inderdaad belangrijk t.b.v. SEO.
Anders gezegd, voordat er een “goed” huis gebouwd kan worden, dient er een goed fundament te liggen!

Minder bekend, maar zeer belangrijk vanuit SEO perspectief, is het hebben van veel, maar vooral “goede”, externe links naar de website. Externe links bepalen voor ongeveer 40-60% de positie van de website in Google! Het proces om binnenkomende links te verkrijgen heet Linkbuilding.

Linkbuilding valt onder de noemer “Offsite optimalisatie” doordat er een afhankelijk bestaat van derden (andere webmasters en internet gebruikers). Tevens is Linkbuilding het meest arbeidsintensieve onderdeel van Zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van inkomende links vergt namelijk veel tijd / vindingrijkheid.

Marketing strategie

Laat zoekmachine optimalisatie onderdeel zijn van de Marketing strategie van een bedrijf!

Hierdoor wordt er vanuit een bredere invalshoek bekeken hoe de naamsbekendheid van het bedrijf / merk vergroot kan worden. Door SEO in dit bredere kader te plaatsen en ook in het eigen bedrijf uit te dragen, wordt de succesfactor vergroot en is continuïteit gewaarborgd.

Social Media

Een onderdeel van een marketing strategie kan zijn hoe er wordt omgegaan met de diverse Social Media kanalen. Hoe wordt Social media ingezet en wie worden erbij betrokken, zijn hierbij belangrijke aspecten om over na te denken. Wordt Social Media bewust ingezet om de populariteit van een merk of website te vergroten, dan spreek je van Virale marketing.

Vanuit zoekmachine optimalisatie perspectief wordt het ook steeds belangrijker om Social Media te gebruiken! Een website waar regelmatig (positief) over wordt getwitterd of geliked. Krijgt over het algemeen veel meer bezoekers dan een site waar dit niet voor gebeurd. Plaatsen een aantal van deze bezoekers ook nog eens de URL van de website op hun eigen site of blog, dan kan tevens de Google vindbaarheid een Boost worden gegeven!

Blog

Ook een blog waarbij regelmatig nieuwe content wordt geschreven is iets waar serieus over nagedacht moet worden. Een blog die is ondergebracht in de eigen website is hierbij aan te bevelen. “Spread the word around” na iedere blog “et Voila”, bezoekers worden weer gekieteld om de website te bezoeken.

TIP: Laat een blog een terugkerend onderdeel zijn binnen de agenda en beleg deze verantwoordelijkheid ook bij diverse mensen vanuit verschillende disciplines. Zo houd je de informatie divers en aantrekkelijk!

Dus…
Ja, zoekmachine optimalisatie is inderdaad iets met website teksten en website technische aspecten, maar dit is slechts een kleine part van een veel grotere taart. Maak SEO onderdeel van uw marketing strategie, en de taart is van u!

Meer weten? Ik help u graag verder.

Geplaatst in Algemeen, Google, Marketing, SEO | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Welkom bij Ceeyo!

Ceeyo helpt u uw business te vergroten door middel van expertise in Zoekmachine optimalisatie (SEO) en Customer Relationship Management (CRM).

Geplaatst in Algemeen | Getagged , | Een reactie plaatsen